Voorstellen

Wie ben ik ?

Graag stel ik mijzelf aan u voor zodat u een beter beeld krijgt van mij en mijn gastouderopvang “tamiko”. Mijn naam is Sarah en samen met mijn man Daniel, onze twee zoons (Senna, geboren Juli 2012 / Lennox geboren december 2014) en dochter Ziva (geboren oktober 2019) woon ik in Waalwijk. We hebben 2 katten, die gedurende de dag hun eigen gang gaan, maar ook erg lief zijn met de kinderen. In onze tuin leven twee landschildpadden.

Sinds augustus 2008 werk ik met heel veel plezier als gastouder. Eerst deed ik dit bij de ouders aan huis en werkte ik voornamelijk bij 1 gezin. Na onze verhuizing in maart 2010 naar Waalwijk ben ik begonnen met de opvang bij mij thuis. In oktober 2010 ben ik ingeschreven bij de kvk onder de naam “Gastouderopvang Tamiko”.

Hoe ben ik als gastouder?

Ik zou mijzelf omschrijven als een rustig, lief, warm, creatief persoon met veel inlevingsvermogen. Ik ga graag met de kinderen op stap, doe veel aan creativiteit, zingen, dansen en voorlezen (zie kopje dagindeling).

Bij mij mag een kind, kind zijn!

Uiteraard beschik ik als geregistreerd gastouder ook over de nodige theoretische kennis en diploma’s, waaronder EHBO voor Kinderen en Helpende Zorg en Welzijn.

Dagindeling

Hoe ziet een dag bij Tamiko eruit?

Geen dag verloopt hetzelfde, toch hebben we een aantal vaste punten op de dag, die we waar nodig kunnen aanpassen. Ik vind het belangrijker te kijken naar wat de kinderen nodig hebben/aangeven. Er is een moment op de dag dat we echt op tijd weg moeten en dat is als ik mijn zoons van school moet halen.

6:30-8:00 Kindjes stromen binnen
9:30-10:00 Fruit eten/drinken
11:30-12:00 Lunch
12:30 Bedtijd /Rustmoment
14:45-15:15 Naar school.


Afhankelijk van de slaaptijden van de kinderen nemen we voor of na school wat drinken en een tussendoortje


16:00-18:00 Kinderen weer opgehaald

Tussen deze momenten krijgen de kinderen volop de gelegenheid zelf te spelen, maar ook zodra ze daar aan toe zijn, dat samen met andere te doen. Het speelgoed hier is veilig, nodigt uit tot ontwikkeling op allerlei gebied; en er is een gevarieerd aanbod aan speelgoed. Ik geef de voorkeur aan houten speelgoed die de fantasie prikkelt. Je vind bij ons dan ook veel speelgoed van het merk grimms en ander houten materialen. 

Daarnaast zijn er ook groepsactiviteiten waar ik de kinderen zoveel mogelijk bij betrek. Denk daarbij aan knutselen, zingen, dansen, muziek maken, voorlezen,  peuter ‘gym’/yoga, iets lekkers bakken.

Ook besteed ik individueel aandacht aan elke kind. Door een knuffel, samen een boekje lezen of ik begeleid de kinderen bij een ontwikkelingsspeeltje (bijv tellen, kleuren en of vormen onderscheiden, tegenstellingen noemen, kralen rijgen, bewegingsspelletje). Dit gebeurd op meerdere momenten van de dag.

Elke dag gaan we lekker naar buiten. We kunnen in de tuin spelen, naar de speeltuin, kinderboerderij, bibliotheek of wandelen naar het park. Buiten spelen vind ik erg belangrijk en bij lekker weer zijn we dan ook veel buiten te vinden. In de tuin hebben we een groot speelhuis met glijbaan, schommels, trampoline, loopauto’s, fietsjes, bellenblaas, stoepkrijt, ballen. Voor het huis is een speeltuin waar we met grote regelmaat te vinden zijn. We maken gebruik van overalls, zodat de kinderen lekker vies kunnen worden.

In het dagelijks programma probeer ik een goede balans te brengen tussen inspanning en ontspanning, binnen en buiten en tussen begeleid en vrij spel.

Werkwijze

Een veilige, vertrouwde en liefdevolle omgeving voor elk kind.

Ik geef de kinderen hier veel ruimte, zowel letterlijk als figuurlijk. Dagelijks wordt er voorgelezen, zingen we, knutselen we en gaan we naar buiten. Hierover meer bij het kopje dagindeling.

De verzorgingsmomenten zijn voor mij echte contact momenten, waarop ik alle aandacht voor het kind heb. Kinderen die daar behoefte aan hebben kunnen gedragen worden in een draagdoek/ergonomische drager.

Ik observeer veel, hierdoor zie ik wat een kind mij vertellen wil en wanneer hij/zij mij nodig heeft.

Ik maak gebruik van babygebaren, dit echt ter ondersteuning van de gesproken taal. Door middel van gebaren kan een kind al iets ‘vertellen’ voor hij/zij kan praten.

Spelenderwijs werk ik met thema’s. Ieder kind wordt daar op zijn/haar niveau bij betrokken. Bij een thema lezen we dan verschillende boekjes, knutselen, zingen liedjes, praten over het onderwerp, gaan op onderzoek uit. Bij het kiezen van de thema’s vind het heel belangrijk om te kijken naar de kinderen en in te spelen op hun belevings-wereld.

Voor de ouders hou ik een (afgesloten) facebook pagina bij met foto’s/verhalen/nieuwsberichten/prietpraat en nog veel meer leuke dingen.